Jeg jobber med flyktninger fra Burma, med en minoritetsgruppe kalt: Shanfolket.
| De fattige fikk gaver |
|
|
|
| Nyhetsbrev fra Tore - Nyhetsbrev 2006 | |
| Skrevet av Tore Johannessen | |
| onsdag 04. januar 2006 01:00 | |
|
4. Januar 2006
Et riktig godt nytt år! Håper du har hatt en riktig fin jule- og nyttårshøytid og feiring! Jeg har hatt besøk av familien min her, og det har vært riktig koselig, og i den siste uken har jeg vært på ferie i Hua Hin med dem. Den 25. desember hadde vi en stor julefest for shanfolket. Den var veldig vellykket selv om det regnet denne dagen. Vi hadde mye motstand før festen, og to kom i fengsel samme uken. Les mer i dette nyhetsbrevet. Jul med din glede
På julefesten den 25. delte vi også ut gaver, og jeg kunne se at det var stort for mange av forelderen, og spesielt barna. En familie så jeg var veldig takknemmelige, de takke meg mange gange før de måtte gå. En veldig glad jente
På julefesten la jeg også merke til denne jenta. Da hun hadde fått gaven strålte hun som en sol, og hun sa at jakken som hun fikk var akkurat det hun ønsket seg. Se bildet over. Det er ganske annerledes å se disse få klær og gaver en unger i Norge. En litt annen form for takknemmelighet når man ikke har så mye fra før.
Jente som leker og matlaging til festen To ble satt i fengsel Vi opplevde mange ting i forkant av denne festen, og det fortalte meg at fienden var redd for hva som skulle skje. Vi opplevde blant annet mye missforstått kommunikasjon og to kom i fengsel. To dager etterpå ble an annen av våre medarbeidere også fengslet, nå var det kona til en av våre skolelærere som ble tatt (hun heter forresten også Ngje, med et litt annet tonefall). Hun måtte fornye identitetskortet sitt, noe de må gjøre hver tredje måned, og det ble sendt til Chiang Mai, imens hadde hun ikke kortet. Da ble hun stoppet av politiet hjem fra jobb, og ble satt i fengsel. Jeg tror de klarte å få henne ut ganske fort. Men når jeg senere nevnte det for henne ville hun ikke snakke om det, så det var nok ingen hyggelig opplevelse for henne. Igjen blir jeg mint om hvilket fengsel mange av disse lever i. Merkelig vær Vi har litt merkelig vær her i Thailand nå for tiden. Det skulle være pent og sol fra klar himmel, men det har det ikke vært så mye av her i den siste måneden. Det er ganske kalt, det er mye overskyet og noen dager under 20 grader, og om natten ned til 10. Det er kalt når man ikke har isolerte og oppvarmede hus. Den dagen vi hadde julefesten så vi at det ble mørkere og mørkere på himmelen. Vi startet programmet, men omtrent midt inne i det, da vi skulle ha julespillet om Josef, Maria og Jesus barnet, kom regnet. Alt foregikk ute, så det ble julespill og gaveutdeling i pøseregn. Regnet holt nok også en del borte, så vi kunne nok ha samlet mange flere, men de som kom fikk veldig mye om Gud og jeg vet det vil bære frukt. Gud vender alltid alle ting til det gode og hans ord vender aldri tomt tilbake!
En frelst! Jeg var også med på en julefest i Chiang Mai like før jul og der opplevde vi at en shan tok imot Jesus. Han var virkelig kalt av Gud, da Mario spurte om han ville ta imot. Travel tid Etter en litt avslappende uke med familien i Hua Hin, blir det tilbake til en ganske travel hverdag. Neste uke kommer et team fra Norge. Jeg koordinerer dette, så det er mye å forberede og å gjøre når de kommer. Be virkelig og kraft og styrke for meg i dette. Be spesielt om god helse! Nye videoer Jeg har laget en del nye videoer som du kan se online, blant annet fra julefesten.
Bønneemner
Støtte Hvis du skulle ønske å gi meg en pengegave kan du bruke dette kontonummeret:
|