|
God nytt år! Håper du har hatt en fin start på det nye året! Nå er jeg vel tilbake i Thailand og Fang. Men hadde en litt spennende nyttårsaften, da jeg var der en av bombene i Bangkok gikk av. Les også om julefesten vi hadde for over 200 shan folk (du kan også se en video fra julefesten), og om Jing sin reise til Burma.
NB! Du kan se en video fra julefesten nederst på denne siden! Var der bomben falt Jeg måtte ut av Thailand innen den 1. januar, og alle fly var fulle til Bangkok denne datoen. Derfor måtte jeg tilbringe nyttårsaften i Bangkok. Jeg kom rundt seks tiden til hotellet. Jeg tekte jeg skulle gå meg en liten tur, og kanskje finne et sted å spise. Jeg gikk ned en vei med lite folk på, men etter å ha godt et stykke ble det mer og mer. Jeg så noen utrykningsbiler passere meg, men tenkte ikke så mye over det. Jeg nærmet meg et stort kryss, og da så jeg mange folk og masse politi. Jeg stod der litt og prøvde å finne ut hva som hadde skjedd, men fant ikke helt ut av det. De satte på noen lyskastere, og det var flere som begynte å filme. ”Kanskje de tar opp en film?” Tenkte jeg, og gikk videre til et shoppingsenter. Det var få folk der, og mange hadde begynt å stenge butikkene sine. Jeg synes det var litt rart, for selv på helligdager har de oppe på slike steder. Jeg spiste en middag og dro hjem igjen til hotellet. Jeg cattet med faren min og noen venner på Skype, da en av kameratene mine sier: ”Har du hørt på nyheten at det har vært flere bomber i Bangkok?” Jeg slo opp på VG sine websider, og da gikk det plutselig opp for meg at jeg hadde vært på et av stedene bombene gikk av, kanskje 10-15 minutter etter. Det gikk av bomber åtte steder i Bangkok denne kvelden, tre ble drept og over tretti såret. Regjeringen, som nå styres av militæret, skyldte på den gamle regjeringen for å stå bak dette. Men de nekter for å ha noen forbindelse med det. Det går også rykter om at det er utbrytere av militære og politiet som står bak. Uansett virker det som det er politiske motiv bak det, og det kan nok knyttes til militærkuppet i oktober i fjor. Husk gjerne på å be for Thailand!
I Malaysia Jeg var seks dager i Malaysia over nyttår, og det var en annerledes og ny opplevelse i Asia. Ganske mye som var forskjellig fra Thailand. Det er jo blant annet et muslimsk land. En av de positive tingene var at de fleste kunne engelsk. Grunnen til at jeg var der, var fordi jeg måtte få meg et nytt to måneders visum til Thailand. Alt gikk bra, og jeg kan nå i hvert fall bo to måneder til her. Be gjerne for misjonærvisumet jeg vil få etter hvert, om at det skal gå raskt og uten problemer, for det kan bli rimelig dyrt etter hvert hvis jeg må ut av landet annen hver måned (kom på over 3000 kroner alt i alt).
Julefest for over 200 shanfolk Du kan se en video fra festen nederst på denne siden  
Etter nesten to måneders planlegging og øving, var den store dagen her. Vi var litt spent på hvor mange som ville komme i år. I fjor regent det, og det hindret nok en del fra å komme. Barna våre, og noen foreldre, hadde kommet tidlig for å forberede den store dagen. Foreldrene lagede maten som bestod av svinekjøtt, av en hel gris vi hadde slaktet (nesten selv) og kjøpt (for 5-600 kr). Barna øvde på danser og julespillet, mens jeg stilte inn lyden. Da klokken nærmet seg fire på ettermiddagen, begynte folk å komme. Mange av barna hadde da fått på seg sine fargerike shan nasjonaldrakter, og var veldig spente. Gjestene fikk utdelt mat, og klokken seks startet programmet vårt. Det så i hvert fall ikke ut til at det skulle regne i år, for det var helt klar himmel, men det var kalt, ned i 11-13 grader på kvelden. Vi startet med å ønske velkommen, forklarte hvorfor vi hadde festen (Jesus sin fødselsdag) og med en lovsang. Vi hadde sanger og danser (for det meste barna da) for folket som kom, men høydepunktet var da barna fremførte juleevangeliet. De fleste fulgte veldig godt med og foreldrene så sine håpefulle som engler (ganske så søte også) hyrder, Josef og Maria osv. Vi hadde også vitnesbyrd og en kort appell om at de ikke måtte lukke døren for Gud når han banket på. Til slutt var det, det store høydepunktet for barna: Gaveutdelingen! Alle barna fikk jakker i år, og de satte veldig stor pris på det. I motsetning til kanskje mange barn i Norge, i hver fall ønsket ikke jeg meg myke pakker når jeg var liten. I dagen før jul var det veldig kalt her, ned i 8 garder på morgenen, og jeg så mange av barna komme på skolen med bare en tynn genser, så jeg kan skjønne at de var glade for det.

Husk at du kan se en video fra julefesten nederst på siden! Jings reise til Burma Jeg skrev om Jing som ikke hadde sett moren sin på over seksten år i den forrige mailen jeg sendte. Det var litt fram og tilbake om han skulle dra nå julen, for det har vært en del uroligheter rett over grensen der han skulle dra. Det var trefninger mellom shan og den burmesiske hæren. Men Jing og de andre i staben vår bad sammen, og de følte at han skulle dra. Så den 29. desember dro han inn i Burma, men han kom seg ikke lenger en til en grenseby til Thailand i første omgang. Det var mye venting og prøve å få til papirer slik at han kunne dra lenger inn i landet. Da jeg ringte han nyttårsaften var han litt deprimert, for det så veldig vanskelig ut.Da jeg kom tilbake til Thailand fikk jeg høre at han muligens endelig hadde fått det til. Jeg ringte han på mandag, og han var ved godt mot, for nå kunne han endelig dra litt lenger inn i landet, og møte moren. Han skulle ta et fly på tirsdag til en by der slektingene til kona hans bor, og de ville hjelpe han med å få papirer videre opp til hjembyen hans. Vi har ikke hørt noe fra han siden mandag, men regner med at alt har gått bra. Husk fortsatt på han, da det fremdeles er mange usikkerhetsmomenter og uforutsigbare ting som kan skje!!
Be for den økonomiske siden med arbeidet vårt Jeg er veldig takknemmelig til Gud og til dere som gav pengen til Jings reise. Vi fikk faktisk inn akkurat det vi trengte! Så Gud er god og trofast. Gud hadde jo vært det selv om pengen ikke hadde kommet og da, men jeg er glad for de som var lydige og gav! Men kunne du fortsatt ha husket på oss? Akkurat nå har vi ikke penger til å drive skolen eller gi lønn til staben vår for februar måned. Kunne du ha stått med oss og bedt om flere faste givere til arbeidet, og at penger til dette vil komme inn? Hvis du skulle ønske å gi en gave, eller støtte fast i måneden kan du benytte deg av kontonummeret under. En månedslønn for en lokal lærer/evangelist ligger for eksempel for øyeblikket på ca 600 kr måneden (vi ønsker også i framtiden og kunne øke dette litt).
Kontonr er: 1638 19 72309 (Shan arbeidet) Bønneemner - Be for DTS teamet på seks personer som kommer snart fra Norge (den 23. jan.)
- Be for Jing og hans reise, spesielt om beskyttelse.
- Be for det økonomiske for arbeidet. Flere faste givere og det vi trenger hver måned for å drive arbeidet.
- Be for styrke og god helse for meg. Februar og mars blir noen veldig travle måneder.
- Be for alle de som hørte evangeliet på julefesten. Be at de ord som har blitt sådd må spire og gro.
Gud velsigne deg! Hilsen Tore
Her kan du se en video fra julefesten. Hvis du skulle ønske å laste den ned eller har et tregt bredbånd gå til denne siden.www.shanoc.com/nor
|