Translate this page

Danish English Finnish French German Spanish Swedish Thai

Søk undervisning

Bibelundervisning er på Facebook

Bibelundervisning

Promotér din side også

Hvem er shanfolket?

Jeg jobber med flyktninger fra Burma, med en minoritetsgruppe kalt: Shanfolket.

Podcast (audio/video)

Få beskjed om ny undervisning

RSS

Chat på Skype

Hvis du ønsker, kan du chatte
med Tore på Skype.
Tore sitt Skype navn er
torejohannes.

Hvis du ikke har Skype
trykk på Skype logoen under
og last den ned.

Del denne siden på:

Satt fri fra demoner PDF Skriv ut E-post
Nyhetsbrev fra Tore - Nyhetsbrev 2007
Skrevet av Tore Johannessen   
onsdag 28. mars 2007 02:00
Sample Image De siste to månedene har vært vanskelig og veldig travel. Men alt har heldigvis ikke vært like trist og vanskelig. Dette nyhetsbrevet vil handle litt om DTS teamet fra Norge som var her i to måneder, en ny stab som opplevde å bli kristen og fri fra demoner, en dåp og hva som har skjedd etter at Jing døde. Du kan også se videoer fra dette nyhetsbrevet

Hvis dette brevet ikke kommer helt ut som det skal, trykk på print ikonet oppe til høyre.

Satt fri fra demoner

Sample ImageEn fra staben vår hadde boende hos seg en venn som hadde store problemer. Han var avhengig av narkotika og alkohol og var plaget av demoner. Han visste at han trengte en forandring og en utfrielse. En dag ba en annen av staben vår sammen med han til frelse, men han hadde fremdels store problemer med demoner.
En natt hadde han syner og tanker om at noen var etter han og ville drepe ham. Litt etter ville han ta livet av seg selv. En morgen fant en av staben vår han på veien, med nesten ikke noe klær på seg, og helt forvirret. Han virket veldig sinnsforvirret. Vi tenkte å få han til et kristent rehabiliteringssenter, og vi ba han tenke på det over natten, men før vi gikk, sa Nong Tip: ”La oss be for han.” Det var jo en god ide, så vi la hendene på han og ba. Jeg ba veldig konkret at de demoner som plaget ham skulle forsvinne. Jeg befalte dem å vike i Jesu navn.
På natten hadde Gud gitt han en drøm, og morgenen etter var han helt normal. Dette skjedde like etter jul, snart tre måneder siden, og han har vært ganske så normal siden. Han er heller ikke avhengig av narkotika eller alkohol lenger. Dette i seg selv er et mirakel!
Da jeg ba for han følte jeg ikke noe spesielt, ikke noen manifestasjoner, en kraft eller annet, men Gud hadde helt klart gjort noe. Han fortalte oss nettopp nylig at han før han ble en kristen hadde gjort en pakt med fire ånder, og han sa at det var dem som plaget ham og som gjorde han litt gal, men da jeg bad, forsvant dem og han var fri.
Nong Toon, som han heter, er i dag en av staben vår, og er veldig ivrig i det han gjør. Som å undervise barna på skolen vår i matte, evangelisere eller holde vitnesbyrd. Han kan litt engelsk også, så han prøvde så godt han kunne med å oversette for DTS teamet som var her, og oversettelsene var ganske artige av og til. Kanskje mest artig når han snakket engelsk. Han hadde skrevet et farvel kort til DTS teamet med: Come back with swish. Kom tilbake med svisj. Kom fort tilbake var det vel han mente, men artig var det.  

DTS teamet
 Sample ImageSample Image

I de siste to månedene har vi hatt besøk av et norsk DTS team fra Ungdom i Oppdrag og Grimerud sentere. De dro tilbake sist fredag. De har vært til en stor velsignelse for arbeidet vårt og for meg personlig også. Da vi opplevde at min gode shan venn Jing døde, var det godt og ha noen andre her som jeg kunne snakke med, og få det litt på avstand. De var også en stor styrke for oss i bønn.
På skolen vår hjalp de oss med å undervise barna i Bibelen og i engelsk. Det var litt utfordrende i begynnelsen for en del, både med språk og med litt bråkete unge til tider, men de lot seg alle sjarmere av shanbarna og det var en trist avskjed når de skulle dra.
Se video fra DTS teamet på www.shanoc.com sine sider

Dåp
 Sample Image

Sample Image

Uken før DTS teamet dro, hadde vi en dåp for noen kristne som ble frelst for et år siden da fjorårets DTS teamet var her. Dette er foreldre til noen av barna på skolen vår, og det er veldig oppmuntrende at disse ønsket å ta steget fult ut og la seg døpe. Det var fire som døpte seg, to var et ektepar, mens de andre var to kvinner. Mennene til disse to kommer og høre på undervisning på husmøtet av og til, men jeg tror de ikke har tatt noen standpunkt ennå.
Husk å be for disse nye kristne!
Se video fra dåpen på www.shanoc.com sine sider 

En vaskelig tid
Vi har hatt en veldig vanskelig tid etter at Jing døde. Mange av staben har hatt lyst til å slutte, og vi har hatt en vanskelig jobb med å holdet det lokale teamet vårt sammen. Det oppstod også andre konflikter i etterkant av Jings død, som gjorde ting enda vanskeligere.
Jeg har sagt at hvis jeg ikke hadde hatt Gud opp i alt dette, hadde jeg ikke klart det. Men vi har sett hvordan Gud har vært med i denne vanskelige og turbulente tiden. Føles av og til som når vi har løst et problem, eller kommet over en ting, kommer et nytt skyllende over oss. Jeg må si jeg lengter veldig etter Sample Imageen mer stabil tid. 

Skolen har sommerferie
Vi har stoppet skolen nå fordi det er Thai sommerferie. Vi planlegger å starte opp igjen den 4. juni.
Den lokale staben vår har fri i april og vi planlegger en bibelskole i mai.
For at vi skal få mer stabilitet og mer overgivelse i teamet har vi har bedt dem om å bestemme seg for om de ønsker å fortsette med oss innen vi starter opp bibelskolen i mai, og binde seg for et år. Stå gjerne med oss og be om at alt skal være på plass og at vi skal ha de lokale lærere vi trenger når vi starter opp igjen skolen den 4. juni. 

Video til minne om JingSample Image
 Vi savner alle Jing veldig mye, vi har mistet en god venn og en effektiv shan evangelist. Jing døde den 5. februar og ble 33 år gammel. Han etterlater seg kone og to barn på 3 og 5 år.
Jeg har laget en video som et minne om Jing og det livet han levde.
Se gjerne denne videoen på www.shanoc.com

Personlig
Personlig har jeg det greit, men det preger meg selvfølgelig alt det som har skjedd. Jeg er ved godt mot og prøver og se fremover. Prøver og gjøre som Pauls gjorde: Glemme det som ligger bak, og strekke meg ut etter det som ligger foran. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg vil glemme Jing, for savnet vil være der, og jeg vil minnes han, men jeg vil gjøre alt jeg kan for å hevne det fienden har klarte å gjøre. Og det gjør jeg ved å ikke dvele ved alle problemene som har vært, sørge i lang tid over det og bli sint på det, men se hva Gud kan skape ut av det som djevelen menet for ødeleggelse, og være enda mer fast bestemt på å nå ut til shanfolket med evangeliet.
Hvis jeg bærer på sinne og bitterhet mot Gud, eller andre, har jeg ikke lagt dette bak meg og djevelen kan bruke det som skjedde mot meg også. Men jeg kan med sikkerhet si at jeg ikke har lagt meg under for dette. Og jeg vet at det Gud begynner på det vil han fullføre! 

Visum
Jeg har fått innvilget et misjonær visum nå som gjør at jeg slipper å dra ut av landet annenhver måned. Nå trenger jeg bare dra ut en gang å få visumet på et år. Den er blitt lovet meg i begynnelsen av april, men jeg har ikke hørt noe mer akkurat for øyeblikket. Be om at jeg må få det da, for da slipper jeg å måtte dra ut av landet enda en gang!

Bønneemner
  • Be for stabilitet i teamet vårt!
  • Be for at vi skal ha alt det vi trenger når vi starter opp skolen igjen i juni!Be for bibelskolen vi skal ha i mai. Vi trenger virkelig noen åndelige gjennombrudd!
  • Be for oss fire som leder arbeidet(Mario, Mariann, Målfrid og meg), og spesielt for Målfrid, som har hatt veldig mye av jobben med å holde det lokale teamet sammen (jeg har også prøvd så godt jeg kan, men språket blant annet begrenser det litt).
  • Be også at vi skal ha et godt samhold, kommunikasjon og enhet oss fire i mellom. Be fremdeles for Nong Mong som mistet mannen sin (Jing), be også for døtrene hennes på 3 og 5 år!!
  • Be for beskyttelse og god helse for meg! Det tar på både helsemessig og psykisk det vi har vært igjennom. Be for de nye kristne som døpte seg!
  • Be gjerne også for et møte som oss i lederteamet skal ha til søndag.
  • Be for visumet mitt, at jeg skal få det til rett tid!

Les mer om shanfolket på www.shanoc.com/nor

Secured by Siteground Web Hosting