Translate this page

Danish English Finnish French German Spanish Swedish Thai

Søk undervisning

Bibelundervisning er på Facebook

Bibelundervisning

Promotér din side også

Hvem er shanfolket?

Jeg jobber med flyktninger fra Burma, med en minoritetsgruppe kalt: Shanfolket.

Podcast (audio/video)

Få beskjed om ny undervisning

RSS

Chat på Skype

Hvis du ønsker, kan du chatte
med Tore på Skype.
Tore sitt Skype navn er
torejohannes.

Hvis du ikke har Skype
trykk på Skype logoen under
og last den ned.

Del denne siden på:

En helbredelse PDF Skriv ut E-post
Nyhetsbrev fra Tore - Nyhetsbrev 2007
Skrevet av Tore Johannessen   
fredag 20. juli 2007 03:00
Sample Image

På onsdag skulle et DTS team fra Canada komme på besøk på skolen, og det er alltid spennende for ungene med farang besøk (farang betyr utlendinger, eller hvite). De gledet seg veldig, og noen av barna hadde til og med tatt på seg litt sminke.
Men klokken to om natten fikk jeg veldig vondt i magen, og hadde følelsen av og kaste opp. Jeg har opplevd lignende før, der jeg har kastet opp og ikke vært i stand til å kjøre eller gjøre noe dagen derpå....
Les mer om dette i dette nyhetsbrevet!

Sample Image

Nå begynner det å nærme seg min hjemtur. Kun litt under to uker igjen. Det er alltid kjekt å komme hjem en tur, så gleder meg til det.Hører det regner mye i Norge fortiden, her har det vært ganske tørt, men overskyet. Faktisk har de sagt på nyheten at en del bønner sliter med ris avlingene sine på grunn av for lite regn. Ser ut som dere har fått alt i Norge.  

Sjåfør
Her ute er det en travel tid, mye å gjøre før jeg skal til Norge. Jeg er fremdeles sjåfør for de over 60 skolebarna vi har på skolen.  Jeg er glad i barna så det går ganske greit å kjøre dem, og være med dem de fire dagene vi har skolen.
Men vi har et problem og det er at vi ikke har sjåfør når jeg drar til Norge og frem til Målfrid kommer tilbake den 17. august. Hvis vi ikke får sjåfør, må vi kanskje stenge skolen for nesten tre uker. Så be gjerne for oss at vi skal finne en god sjåfør! Det er ikke alt for vanskelig å finne en, men vi ønsker en god en som for eksempel ikke drikker. Alkohol og trafikk er dessverre et stort problem her ute.  

Opplevde en helbredelse
På onsdag skulle et DTS team fra Canada komme på besøk på skolen, og det er alltid spennende for ungene med farang besøk (farang betyr utlendinger, eller hvite). De gledet seg veldig, og noen av barna hadde til og med tatt på seg litt sminke. Men klokken to om natten fikk jeg veldig vondt i magen, og hadde følelsen av og kaste opp. Jeg har opplevd lignende før, der jeg har kastet opp og ikke vært i stand til å kjøre eller gjøre noe dagen derpå. Min første tanke var at dette kom til å skje, og ingen av barna ville komme seg på skolen denne dagen på grunn av at jeg var syk. Jeg tenkte på alle de skuffede barna som hadde gledet seg til denne dagen. Men så tenkte jeg: ”Dette ikke er Guds vilje! Jeg vet at Gud vil at disse barna skal komme seg på skolen!”
Så jeg begynte å be høyt ut:
1Joh 5:14f 
14 Og dette er den frimodige tillit vi har til ham, at dersom vi ber om noe etter hans vilje, så hører han oss,

15 og dersom vi vet at han hører oss, hva vi enn ber om, da vet vi at vi har fått våre bønneemner oppfylt hos ham.

Jeg oppmuntret meg selv og sa til Gud: ”Jeg vet at det er din vilje at jeg skal få hentet ungene i morgen, og jeg har ditt løfte på det!”Etter en times tid kjente jeg at det begynte å gi seg, og jeg klarte og sove igjen. Da jeg våknet klokken seks om morgenen, var jeg helt fin. Hadde ikke vont i magen, ikke hadde jeg kastet opp, og jeg hadde ikke diaré.  Gud er god! 

En litt skremmende opplevelse
Sample ImageEn dag hadde vi en litt skremmende opplevelse på skolen. En av ungene skulle henge fra seg ranselen i et av klasserommene da han kjente at det var noe mykt ved benene hans. Det var en løs parkett der og ut av den kom en slange.  De løp til en av Nong Toon, en av lærerne, og han kom og fikk dept den. Han viste oss slagen, og spurte om vi skulle grille og spise den, men en av de andre sa: ” Den slangen er veldig giftig!”    Vi takket Gud denne dagen for hans beskyttelse! Og Guds løfte om å ta slanger hendene ble nesten bokstavelig (Mark 16:18).  

Nytt i Fang
En helt ny ting i byen Fang er at vi nå har fått et stort kjøpesenter. Det nesten artig hvor opptatt folk har vært av dette. Alle har snakket om det i spenning, og det har vært spekulert veldig i når den skulle åpne, siden april. Bare for å forklare så er Fang ganske så på landet, og vi må helt til Chiang Mai for å oppleve noe lignende. Kjøpesenteret er noe motsvarende amerikanske Wall Mart. Jeg tror dette kjøpesenteret som heter Tesco Lotus muligens er Australsk. I dag var den offisielle åpningen, og jeg tror jeg nesten aldri har sett så mange folk i Fang på en gang. Fang og omegn, som er på utstrekning Bærum til Lillestrøm, bor det nærmere to millioner mennesker i følge Thai læreren min. Jeg bor kanskje på landet, men det er nok av mennesker her.   

Sample Image

Gav Bibler
Vi har endelig fått gitt barna som tok i mot Jesus Bibelen på Thai. De var veldig begeistret for det. Se også bilder på internett.   

Sample Image

Økonomisk bønnesvar
Husk gjerne på oss når det kommer til det økonomiske for arbeidet vårt. Vi går fra måned til måned nå. For en uke siden hadde vi faktisk ikke penger til skolen og lønn til lærerne for august. Men en person gav oss 5000 kroner som vil hjelpe oss veldig mye til å dekke dette. Tror faktisk det er akkurat minimum av hva vi trenger. Så Gud er trofast, men vi skulle gjerne ha hatt flere faste givere.
Hvis du skulle ønske å gi til arbeidet kan du bruke dette kontonummer:
1638 19 72309  (Shan arbeidet) 

Vil du ha besøk?
Den 3. august er jeg tilbake i Norge for en litt over to måneders besøk (tilbake i Thailand 17. oktober). Jeg kommer sannsynligvis til å dra litt rundt i noen menigheter å forkynne og snakke litt om shanfolket igjen. Hvis du skulle ønske besøk av meg, ta gjerne kontakt med meg! Jeg skal prøve å få laget en oppdatert video av arbeidet her(ellers har jeg en fra i fjor), som jeg vil ta med meg.

Bønneemner   

• Be for barna på skolen vår. At Gud skal beskytte dem og at de må holde fast på Jesus!
  • Be for staben vår, at Gud skal beskytte dem, og de skal beholde den ilden som de har akkurat nå!
  • Be for min hjemreise og norgesopphold.
  • Be for beskyttelse over evangeliseringsopplegget vi har nå.
  • Be også for de to husmenighetene våre, noen av de kristen der har problemer med alkohol.
  • Be om at vi skal få flere faste givere til arbeidet vårt, og for land som vi ønsker å kjøpe.

Se flere bilder fra arbeidet her i stor format (velg lysbildefremvisning)

Sample Image

Gud velsigne deg!

Secured by Siteground Web Hosting