|
Nyhetsbrev fra Tore. Hei her kommer et nyhetsbrev fra meg igjen. Det er kun få dager til jeg setter kursen mot kjøligere strøk, og på mandag drar jeg til Norge. Dette nyhetsbrevet vil handle om en vellykket trening for nye kristne, multiplisering og at folk tar stadig i mot Jesus. Siden jul har vi sett over 50 shan bli kristne. I denne nyhetsmailen kan du også se to videoer.
Suksessfull trening for nye kristne Jeg skrev i min nyhetsmail fra juni at en av mine visjoner var å ha en trening for nye shankristne. I slutten av juli så jeg starten på denne visjonen gå i oppfyllelse, da vi hadde en seks dagers trening for nye shankristne! Dette var faktisk en helt nye pioner ting som ikke var prøvd ut før. Jeg har i grunnen aldri sett på meg selv som en pioner, men når jeg ser tilbake på de siste 13 årene så har jeg stadig funnet meg selv i en pionersituasjon. Men jeg er ikke en pioner som går helt alene, det har alltid vært noen jeg gjør det sammen med, og som også tar initiativ. I denne situasjonen var det en shanvenn av meg, som har vært på Filippinene i over et år, som kom nettopp tilbake til Thailand og hjalp meg. En del av dere kjenner han kanskje? Han heter Alo.
Det er store utfordringer med å få samlet shanfolket til trening, for de jobber ofte 9-11 timer hver dag, syv dager i uken (de tjener 20-30 kroner dagen). De kan ofte heller ikke reise fra det stedet de bor, fordi de ikke har bra nok id papirer eller en moped. Vi kan heller ikke ta dem ut fra arbeid, hvis de er borte mer en 1-2 dager mister de jobben og i noen tifeller id papirer. Så løsningen var å ta treningen nær til der de bodde. Vi hadde rundt tre timers undervisning hver dag, seks dager i strekk. Vi samlet på det meste 17 nye shankristne på rismarken. Vi hadde også litt trening på dagtid i team huset vårt, der var det rundt 10-13 personer. Så vi fikk trent over 30 shan på seks dager. De som underviste under treningen var ikke meg, noen andre misjonærer eller en pastor, men vår lokale stab, som består av en thai og fem shan. De brukte et opplegg som jeg, med hjelp fra noen shan, har skrevet ned og tilrettelagt. De alle gjorde en utrolig bra jobb med å undervise, og jeg er veldig sikker på at vi kan gjøre en lignende trening i fremtiden på samme måte. Under treningen opplevde vi også at et ektepar tok i mot Jesus! Se video her (se ekteparet som ble kristne)
Guds trofasthet I utgangspunktet hadde vi ikke penger til å gjennomføre en slik trening. Vi trengte penger til å kopiere opp en del materiell, til litt transport, pluss til å gi mat til over tretti personer over seks dager. Thailand er heldigvis ikke det dyreste landet i verden, men jeg regnet ut av vi trengte i overkant av 2000 kroner. Under treningen fikk vi beskjed om at det var en person i Norge som gav oss 5000 kroner til trening av shan, så Gud er god! Multiplisering og fem frelst En annen visjon vi har i arbeidet vårt, og som også var en del av hensikten med treningen, er å multiplisere oss. Det vi si at vi underviser staben vår, staben går ut og vinner nye kristen, og de underviser disse igjen, til å gå ut og vinne nye igjen. Forrige uke så vi dette skje. Et ektepar som var med på treningen, fant et nytt sted der det bodde shanfolk, og de begynte å fortelle dem om Jesus der. Resultatet var at fem shan ble kristne. Jeg har igjen mistet oversikten over hvor mange husgrupper og hvor mange kristne vi trener nå, for det forandrer seg fra uke til uke, shanfolk flytter mye på seg, men vi skulle ha rundt 13-16 husgrupper og 20-30 nye kristne vi trener. I løpet av de siste ni månedene, så har vi i hvert fall sett femti personer bli kristne.
Bibler til shanfolket I over to år nå så har det vært mangel på shanbibler, og det har vært et stort problem for oss, spesielt det siste ni månedene da vi har sett mange shan ta i mot Jesus. Uten å ha telt, så tror jeg vi trenger nå rundt 50-100 nye shan Bibler. Shan Bibelen som vi bruker nå inneholder noen feil og mange burmesiske ord som en del ikke forstår, så mange ønsker å vente på en ny oversettelse, men den vil kanskje ikke komme før om 5-6 år. Vi kan ikke vente så lenge. Det er bedre å få gitt Bibelen og heller forkare en del av feilene. Det er snakk om å få trykt opp en del nye Bibler her i Thailand i løpet av høsten. Be virkelig med oss om dette skal skje. Vi trenger kanskje mellom 10-20 000 kroner for rundt 600 bibler. Vi har ikke behov for ikke pengene akkurat nå, men hvis du skulle ønske å hjelpe oss med det, vi jeg gi deg beskjed i et senere nyhetsbrev/e-post. Jeg ønsker å være sikker på at dette skjer først. En positiv ting er at vi har fått tak i en del burmesiske bibler, som både er en god oversettelse og et lett språk. Noen shan kan lese burmesisk.
Regntid og malaria 
Det er regntid her i Thailand nå, men når jeg sier regntid er det ikke snakk om at det regner hele tiden. Det er ikke som for eksempel oktober i Norge der det kan regne en måned i strekk, og det er kaldt og guffent. Fra mai til oktober er det få dager det ikke regner, men det er også få dager det ikke er sol. Det kommer noen kraftige skurer av og til, men de varer ofte ikke mer enn 2-3 timer, og temperaturen ligger på mellom 23-34 grader. Jeg kan faktisks anbefale å ta en tur til Thailand selv i regntiden, for det kan være veldig vakkert her. Men i Nord-Thailand og der som jeg bor, er det noe malaria og dengue fever på denne tiden av året.Selv om jeg bor på landet er jeg ikke i jungelen, og malaria trives best i jungelen, så det er ikke så mye av den akkurat her jeg bor. Men det er en annen ting du kan få av mygg, og som det har vært en del utbrudd av her i det siste, og det er noe som heter: Dengue Hemorrhagic Fever. Jeg vet ikke navnet på norsk, men som malaria forårsakes den av mygg. Denne myggen kommer også til urbane områder. En misjonærvenn av meg som bor 20 kilometer fra her jeg bor, fikk dengue fever forrige uke, og ble lagt inn på sykehus. Den kan være ganske alvorlig og mange var bekymret en stund, men nå har han blitt mye bedre. Be gjerne for beskyttelse mot denne myggen, både for oss misjonærer, men også for shanfolket og våre medarbeidere. Den kan faktisk være dødelig i noen tilfeller. Skolen Skolen vår går veldig bra for tiden. Forrige måned fikk vi 10 nye studenter. Noen hadde sluttet også, men vi teller fremdeles rundt 80 studenter og 20 deltidsstudenter. Se nye bilder på denne siden.
Hjem til Norge På mandag (den 25.) drar jeg hjem til Norge for noen uker. Jeg blir ikke så lenge i Norge denne gang. Jeg kommer tilbake til Thailand den 1. oktober. Hvis du skulle ønske kontakt med meg under tiden jeg er i Norge, kan du enten skrive meg en e-post på
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen
eller ringe meg på 900 90 354. Tusen takk! Jeg vil igjen rette en hjertelig takk til de av dere som støtter meg og arbeidet i bønn og i økonomi! Uten dere ville vi ikke ha fått gjort så mye og ikke så mange ville ha blitt frelst. Dere gjør en veldig viktig del der hjemme i Norge!
Gi en gave!
Hvis du skulle ønske å gi en gave kan du bruke disse kontonummer:
Mitt private: 9710 27 46787 Shan arbeidet: 1638 19 72309 | Bønneemner! Be for de nye shankristne! Be om at vi fremdeles skal multiplisere oss. Be for beskyttelse mot malaria og dengue fever. Be for nye shanbibler til shanfolket! Be for min hjemreise og for et godt hjemmeopphold
|
Gud velsigne deg!

|